درد مزمن زانو چیست؟

درد مزمن زانو ، تورم یا حساسیت طولانی مدت در یک یا هر دو زانو است. علت زانو درد شما می تواند علائمی را که تجربه می کنید تعیین کند. بسیاری از بیماری ها می توانند باعث درد مزمن زانو شوند یا به آن کمک کنند و درمان های زیادی نیز وجود دارد. تجربه هر فرد با درد مزمن زانو متفاوت خواهد بود.

علت درد مزمن زانو چیست؟
زانو درد موقت با زانو درد مزمن متفاوت است. بسیاری از افراد در اثر آسیب یا تصادف دچار درد موقت زانو می شوند. درد مزمن زانو به ندرت بدون درمان از بین می رود و همیشه به یک حادثه نسبت داده نمی شود. اغلب نتیجه چندین علت یا شرایط است. شرایط جسمی یا بیماری می تواند باعث زانو درد شود. این شامل:

استئوآرتریت: درد، التهاب و تخریب مفاصل ناشی از تحلیل رفتن و زوال مفصل
تاندونیت: دردی در جلوی زانو که هنگام بالا رفتن از پله ها یا بالا رفتن از شیب بدتر می شود.
بورسیت: التهاب ناشی از استفاده مکرر یا آسیب دیدگی زانو
کندرومالاسی کشکک: غضروف آسیب دیده زیر کاسه زانو
نقرس: آرتریت ناشی از تجمع اسید اوریک

کیست بیکر: تجمع مایع سینوویال (مایع روان کننده مفصل) در پشت زانو
آرتریت روماتوئید (RA): یک اختلال التهابی خودایمنی مزمن که باعث تورم دردناک می شود و در نهایت می تواند باعث تغییر شکل مفصل و فرسایش استخوان شود.
دررفتگی: دررفتگی کاسه زانو اغلب نتیجه ضربه است
پارگی مینیسک: پارگی در یک یا چند غضروف زانو
پارگی رباط: پارگی یکی از چهار رباط زانو – شایع ترین رباط آسیب دیده رباط متقاطع قدامی (ACL) است.
تومورهای استخوانی: استئوسارکوم (دومین سرطان شایع استخوان)، که بیشتر در زانو رخ می دهد.

 

مطالعه کنید: 7 علت اصلی زانو درد شدید

 

 

عواملی که ممکن است درد مزمن زانو را بدتر کنند:

صدمات وارده به ساختار زانو می تواند باعث خونریزی و تورم شود و در صورت عدم درمان مناسب به مرور زمان مشکل مزمن ایجاد کند.
رگ به رگ شدن و کشیدگی
استعمال مفرط
عفونت
وضعیت و فرم بد هنگام انجام فعالیت بدنی
گرم نکردن یا سرد نکردن قبل یا بعد از فعالیت بدنی
کشش نامناسب عضلات
چه کسانی در معرض خطر زانو درد مزمن هستند؟
افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند بیشتر در معرض خطر مشکلات زانو هستند. به ازای هر پوندی که اضافه وزن دارید، زانوی شما باید 4 پوند منبع مطمئن فشار اضافی را هنگام راه رفتن، دویدن یا بالا رفتن از پله ها جذب کند.

عوامل دیگری که خطر زانو درد مزمن را افزایش می دهند عبارتند از:

سن
صدمات یا ترومای قبلی
فعالیت ورزشی یا ورزش بدنی

علائم زانو درد مزمن چیست؟
علائم زانو درد مزمن برای هر فرد متفاوت است و علت زانو درد اغلب بر احساس درد تأثیر می گذارد. درد مزمن زانو ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

درد مداوم
درد شدید و تیراندازی هنگام استفاده
ناراحتی سوزش کسل کننده
همچنین ممکن است در هنگام لمس زانو دچار تورم و درد مزمن شوید.

تشخیص درد مزمن زانو
هر علت احتمالی درد مزمن زانو نیاز به آزمایش های تشخیصی متفاوتی دارد. اینها شامل آزمایش خون، معاینه فیزیکی، اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ام آر آی و سایر آزمایشات تصویربرداری است. شرایطی که پزشک شما فکر می‌کند، نوع آزمایش‌هایی را که برای دیدن علت درد مزمن زانو شما انجام خواهید داد، تعیین می‌کند.

درمان زانو درد مزمن
هر یک از علل زمینه‌ای زانو درد مزمن، نوع خاصی از درمان را دارد. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

فیزیوتراپی
دارو
عمل جراحی
تزریقات
بورسیت، یکی از علل شایع زانو درد، به روش های زیر درمان می شود:

زانو را به مدت 15 دقیقه هر ساعت یک بار به مدت سه یا چهار ساعت یخ بزنید. یخ را مستقیماً روی زانو قرار ندهید. زانوی خود را با یک حوله نخی بپوشانید. یخ را در یک کیسه پلاستیکی با زیپ قرار دهید و سپس کیسه را روی حوله قرار دهید.

کفش‌های صاف و بالشتکی بپوشید که از پاهای شما حمایت می‌کنند و درد شما را تشدید نمی‌کنند.

از خوابیدن به پهلو خودداری کنید. از بالش هایی که در دو طرف بدن قرار دارند استفاده کنید تا از غلت زدن به پهلوی خود جلوگیری کنید. هنگام دراز کشیدن به پهلو، یک بالش بین زانوهای خود نگه دارید.

در صورت امکان بنشینید. اگر مجبور به ایستادن هستید، از سطوح سخت اجتناب کنید و وزن خود را به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم کنید.

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید وزن خود را کاهش دهید.

چشم انداز بلند مدت زانو درد مزمن چیست؟
برخی از دردهای زانو، به ویژه دردهای ناشی از آرتروز، احتمالا دائمی خواهند بود. به این دلیل که ساختار زانو آسیب دیده است. بدون جراحی یا نوع دیگری از درمان گسترده، همچنان درد، التهاب و تورم در زانوی خود احساس خواهید کرد.

چشم انداز بلندمدت زانو درد مزمن شامل مدیریت درد، جلوگیری از شعله ور شدن زانو و تلاش برای کاهش سوزش زانو است.( کلینیک درد مهرگان یکی از تخصصی ترین مراکز برای درمان زانو درد در ایران است)

چگونه می توان از درد مزمن زانو جلوگیری کرد؟
شما می توانید از برخی، اما نه همه، از علل احتمالی زانو درد پیشگیری کنید. اما شما نمی توانید از درد مزمن زانو جلوگیری کنید. کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش درد انجام دهید.

اگر زانو درد مزمن شما به دلیل استفاده بیش از حد بدتر می شود یا بعد از فعالیت بدنی دردناک ترین است، می توانید برای کمک به درمان درد تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید. این رویکردها عبارتند از:

 

قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید. قبل و بعد از ورزش عضلات چهارسر ران و همسترینگ خود را کشش دهید. تمرینات کم تاثیر را امتحان کنید. به جای تنیس یا دویدن، به شنا یا دوچرخه سواری کمک کنید. یا تمرینات کم ضربه را با تمرینات با ضربه زیاد ترکیب کنید تا به زانوهایتان استراحت بدهید. از تپه ها پایین بروید دویدن نیروی اضافی به زانوی شما وارد می کند. به جای دویدن از شیب، راه بروید. که سطوح سنگفرش شده بچسبید.

 

جاده‌های ناهموار یا گذرگاه‌های ناهموار ممکن است برای سلامت زانوی شما خطرناک باشد. به سطوح صاف و سنگفرش شده مانند پیست یا میدان پیاده روی بچسبید. کفش های دویدن خود را به طور مکرر تعویض کنید تا مطمئن شوید که هنوز دارای تکیه گاه و بالشتک مناسب هستند.

 

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *