درمان زانو درد شدید در جوامع مختلف، متفاوت است. با خواندن این مقاله، نکات بسیاری را در مورد درمان زانو درد شدید یاد خواهید گرفت.

درمان زانو درد شدید بسته به اینکه علت زانو درد شدید شما چیست، متفاوت است.

داروها

پزشک داروهایی را برای کمک به تسکین درد و درمان عواملی که باعث زانو درد شدید شما شده اند(آرتریت روماتوئید یا نقرس) تجویز می‌کند.

درمان درمان زانو درد شدید با تقویت عضلات اطراف زانو

تقویت عضلات اطراف زانو باعث پایداری بیشتر آن می شود. پزشک ممکن است فیزیوتراپی یا انواع مختلفی از تمرینات تقویتی را بر اساس شرایطی که باعث درد شده‌اند، توصیه می‌کند.

 

یکی از بهترین روشهای درمان زانو درد شدید، تقویت عضلات اطراف زانو می‌باشد
یکی از بهترین روشهای درمان زانو درد شدید، تقویت عضلات اطراف زانو می‌باشد

 

اگر از نظر بدنی فعال هستید یا یک ورزش را انجام می دهید، برای اصلاح الگوهای حرکتی که بر زانوهای شما تأثیر می‌گذارند و ایجاد تکنیک خوب در طول ورزش، به تمریناتی نیاز دارید. تمرینات برای بهبود انعطاف پذیری و تعادل شما مهم هستند.

 

Knee pain

تزریقات

پزشک ممکن است تزریق مستقیم دارو به مفصل زانو را پیشنهاد دهد که عبارتند از:

کورتیکواستروئیدها:

تزریق یک داروی کورتیکواستروئید به مفصل زانو ممکن است به کاهش علائم شدید آرتریت کمک کند و باعث تسکین درد شود. این تزریق در همه موارد مؤثر نیست.

اسید هیالورونیک:

یک مایع غلیظ، مشابه مایعی که به طور طبیعی مفاصل را روان می کند، می‌باشد، اسید هیالورونیک را می توان برای بهبود تحرک و کاهش درد به زانو تزریق کرد. اگرچه نتایج مطالعه در مورد اثربخشی این درمان متفاوت است، اما تسکین ممکن است تا شش ماه ادامه داشته باشد.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP):

پی آر پی حاوی غلظتی از فاکتورهای رشد مختلف است که التهاب را کاهش داده و باعث بهبودی می‌شود. PRP ممکن است برای افراد مبتلا به آرتروز مفید باشد.

عمل جراحی

اگر آسیبی دارید که نیاز به جراحی دارد، نیازی به انجام فوری عمل نیست. قبل از تصمیم گیری، مزایا و معایب هر دو درمان غیرجراحی و جراحی را در نظر بگیرید. اگر تصمیم به جراحی دارید، گزینه ها شامل موارد زیر است:

جراحی آرتروسکوپی:

بسته به آسیب، پزشک می‌تواند آسیب مفصلی را با استفاده از دوربین فیبر نوری و ابزارهای بلند و باریکی که از طریق چند برش کوچک در اطراف زانو وارد می‌شوند، معاینه و ترمیم کند. آرتروسکوپی برای برداشتن تکه هایی شل از مفصل زانو، برداشتن یا ترمیم غضروف آسیب دیده (به خصوص اگر باعث قفل شدن زانوی شما شود) و بازسازی رباط های پاره شده استفاده می‌شود.

جراحی تعویض جزئی زانو:

در این روش، جراح فقط آسیب دیده ترین قسمت زانو را با قطعات ساخته شده از فلز و پلاستیک جایگزین می کند. این جراحی از طریق برش‌های کوچک انجام می‌شود، بنابراین سریع‌تر از جراحی برای جایگزینی کل زانوی خود بهبود می‌یابید.

تعویض کامل زانو:

در این روش، جراح استخوان و غضروف آسیب دیده را از استخوان ران، ساق پا و کاسه زانو جدا می کند و آن را با یک مفصل مصنوعی ساخته شده از آلیاژهای فلزی، پلاستیک های درجه یک و پلیمرها جایگزین می کند.

استئوتومی:

این روش شامل برداشتن استخوان از ران یا ساق پا برای تراز بهتر زانو و تسکین درد آرتریت است. این جراحی به شما کمک می‌کند تا جراحی تعویض کامل زانو را به تاخیر بیندازید یا از آن اجتناب کنید.

کلینیک درد چیست و 6 راه درمان موثر زانو درد

درمان ‌های خانگی زانو درد شدید

 

داروهای بدون نسخه – مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB) و ناپروکسن سدیم (Aleve) به کاهش درد زانو کمک می‌کنند.

برخی از افراد با مالیدن کرم های حاوی یک عامل بی حس کننده مانند لیدوکائین یا کپسایسین به زانوی آسیب دیده تسکین پیدا می کنند.

اقدامات خودمراقبتی برای زانو درد شدید عبارتند از:

برای کاهش فشارهای مکرر بر روی زانوی خود، داشتن زمان لازم برای بهبودی و جلوگیری از آسیب بیشتر، چند روز استراحت کنید.

یخ:

یخ هم درد و هم التهاب را کاهش می دهد. از کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله نازک برای محافظت از پوست خود استفاده کنید. اگرچه یخ درمانی به طور کلی بی خطر و موثر است، اما به دلیل خطر آسیب به اعصاب و پوست، از یخ بیشتر از 20 دقیقه در یک زمان استفاده نکنید.

حرارت:

با قرار دادن کیسه آب گرم روی ناحیه دردناک زانو، تسکین موقت درد را تجربه می‌کنید.

فشرده سازی:

این روش به جلوگیری از تجمع مایع در بافت های آسیب دیده کمک می کند و هم ترازی و ثبات زانو را حفظ می کند. باند فشاری سبک، قابل تنفس و خود چسب تهیه کنید. باید به اندازه ای سفت باشد که زانوی شما را بدون تداخل در گردش خون نگه دارد.

بالا قرار دادن اندام:

برای کمک به کاهش تورم، سعی کنید پای آسیب دیده خود را روی بالش قرار دهید یا روی صندلی بنشینید.

مراجعه به پزشک متخصص

بسته به علت مشکل، می‌توانید به یک پزشک متخصص در بیماری های مفصلی (روماتولوژیست)، جراحی مفاصل (جراح ارتوپد) یا پزشک فوق تخصص درد مراجعه کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *